Ipsitilla Reseptejä
 

 

Jutun lopussa kirjaluettelo!

Olenko ortorektikko? Olisiko jo syytä olla!

Ympäri maapalloa ihmetellään, mitä pitäisi tehdä ja miten tähän on tultu, kun ihmiset lihovat silmissä ja kun samalla lihomiseen liittyvät sairaudet yleistyvät. Erityisen huomattavaa on, että ravitsemusgurut kaikkialla maailmassa pohtivat ja tutkivat asiaa, mutta myös käyttävät paljon aikaa toisinajattelijoiden aatteiden vähättelyyn. Tavoite kaikilla on kuitenkin sama: löytää nykyihmiselle sopiva ruokasysteemi.

Onko makea elämä sitten makeaa?

Susanna Ehdin, ruotsalainen lääketieteen tohtori, kantaa suurta huolta 50 vuodessa muuttuneista ruokailutottumuksista: tätä nykyä aina vain enemmän sokeria, rasvaa ja valkoisia jauhoja. Täysjyväviljasta, hedelmistä, juureksista ja vihanneksista ei niinkään piitata. Meistä on tulossa samanaikaisesti ylipainoisia ja aliravittuja.

Erityisesti tohtori Ehdiniä huolettaa nuorten ruoka: pitsat, hampurilaiset, mikrossa lämmitetty pikaruoka, ranskanperunat, perunalastut, keksit, jäätelö, makeat juomat ja makeiset ovat nuorison mieleen. Juuri oli lehdessä artikkeli nuorista, jotka jo 10-15-vuotiaina alkavat potea selkäsärkyä. Luusto ei saa rakennusaineikseen ravitsevaa ruokaa. Usein liikuntakin on vähäistä. Ehdin viisaana naisena esittää myös, että makeat suuhun pistettävät tasoittavat tietä alkoholin ja kaloreiden suurkulutukseen. Alle 10-vuotiaiden kodeissa olisi tarpeen ruokavallankumous, koska lapsena kehittyneet ruokatavat kulkevat mukana koko elämän.

Mieleeni tulee vuosi 1950. Tuolloin 15-vuotiaana tyttönä jouduin huolehtimaan kodista äidin jouduttua sairaalaan. Päivä alkoi klo 6 kahvitilkalla, ruisleivällä ja lypsyllä käynnillä. Klo 10 oli aamiainen: perunoita, läskisoosia tai tirripaistia ja puuroa. Klo 13 oli päivällinen: jotakin keittoa (kesä-, kala-, liha- tms.). Klo 15-16 oli kahvia ja ruisleipää. Illallinen oli joskus klo 18-19: keittoa ja marjakiisseliä tms. Vielä ennen nukkumaan menoa oli jotakin juomaa ja leipää tai kotona hapatettua viiliä ja kotoisia talkkunajauhoja. Ruisleipä, piimä ja voi kuuluivat jokaiseen ateriaan.

Mikä on noista ajoista muuttunut? Järvi antoi kalaa, metsät sieniä ja marjoja, oma pelto viljaa, perunoita ja kasviksia, karja maitoa, voita ja lihaa. Läheinen mylly jauhoi viljasta karkeita jauhoja ja ryynejä, joiden glykeeminen indeksi oli alhainen. Margariini oli tuntematonta kotiseudullani. Liikekeskuksissa margariinin käyttäjät salaisesti ehkä arvelivat pääsevänsä eroon maatiaisalkuperästään tekniikan kehityksen mukanaan tuoman ihmevalmisteen myötä. Eläinrasvoja entisinä aikoina lienee syöty liikaa. Ei tarvinnut miettiä kuntoilu- eikä uniongelmia, koska arkipäivän toimet tuottivat runsaasti luontaista hyötyliikuntaa.

Erikoista tuossa ruokasysteemissä oli, että ruokailu oli noin kolmen tai neljän tunnin välein. Nykyään varsin moni ravitsemustieteilijä suositteleekin päivään kolmea pääateriaa ja kahta tai kolmea väliateriaa. Suorastaan hirvittää, että moni vanhus ja yhtä hyvin työssä käyvä nainen kuittaa päivän yhdellä aterialla ja sekalaisilla välipaloilla. Miten paljon sairauksia johtuu elimistön aliravitsemustilasta?

Mitä pitäisi tehdä?

Varsin monet kuuluisat ravitsemustieteilijät esittävät ravitsemuksen perustaksi kivikautisen ihmisen ruokajakaumaa: 40 % hiilihydraatteja, 30 % valkuaista ja 30 % rasvaa. Sillä linjalla ovat esim. Sears, Lindberg ja Ehdin. Nykyinen Suomen "virallinen" linja USA:n linjan tavoin on 60 % hiilihydraatteja, 25 % valkuaista ja 15 % rasvaa. Tohtorit Tolonen ja Heikkilä sanovat sillä keinoin kasvatettavan ja lihotettavan karjaa. Miten meille itsellemme on käynyt ja on käymässä?

Huomatkaa siis, etteivät paleoliittista ruokavaliota suosittelevat suinkaan tarkoita, että pitäisi ruveta uudelleen kääntelemään kiviä ja syömään toukkia ja hyönteisiä. Kyse on hiilihydraattien, valkuaisen ja rasvan oikeasta, ihmiselle geneettisesti sopivasta jakaumasta. Kyse on pitkälti ruokavaliosta ja pysyvästä elämäntavasta, ei mistään pikadieetistä, jonka jälkeen voisi palata entiseen.

"Uusi glukoosivallankumous" -kirjan tekijät pitävät 40 %:n hiilihydraattimäärää sopivan runsaana ja sanovat sen edistävän terveyttä. Ääridieetit, kuten Atkinsin dieetti, yleensä epäonnistuvat aikanaan johtamatta pysyvään hyvään painonhallintaan ja sitä kautta terveyteen. Guru Atkins itse kuoli 80-vuotiaana 120-kiloisena (180 cm pitkä), sydän- ja verenpainetautisena. Kuitenkin on muistettava, että joka tapauksessa Atkinsonin dieetti on auttanut miljoonia ylipainoisia.

Tohtori Mustajoki korostaa, että painonhallinta on pitkälti osaamislaji: tietoa ja taas tietoa tarvitaan. Tupakoinnin lopettamista taas voi pitää tahtolajina. Ravitsemuksen kanssa on hyvä edetä pienin askelin. Mustajoki kehottaa olemaan tuijottamatta painoindeksiä - parempi mitata vyötäröä. Sisäelinten ympärille rasvaa on kertynyt liikaa, jos naisten vyötärö on yli 90 cm ja miesten yli 100 cm. Onneksi tuo rasva häviää painon aletessa. Oikeaa ortoreksiaa on ottaa selvä kaikesta, kysyä ja tutkia. Vain me itse todella kannamme itsestämme vastuun. Susanna Ehdinin kirjan nimi onkin osuva - "Itsensä parantava ihminen".

"Uusi glukoosivallankumous" esittää seuraavasti hyvän ruokavalion suuntaviivat:

1. Syö vähintään seitsemän annosta kasviksia ja hedelmiä päivässä.

2. Syö kokojyväleipää ja viljaa, jonka glykeeminen indeksi on alhainen.

3. Lisää palkokasvien - papujen, herneiden ja linssien - sekä pähkinöiden käyttöä.

4. Syö entistä enemmän kalaa ja muita merenantimia.

5. Käytä laihaa lihaa ja vähärasvaisia maitotuotteita. (Erikoisesti korostetaan vapaana laiduntavien Uuden Seelannin ja Australian eläinten lihaa. Siinä ovat rasvahapot kohdallaan. Muista myös riista!)

6. Käytä esimerkiksi oliivi- tai rypsiöljyä, siis öljyjä, jotka sisältävät omega-3-rasvahappoja ja kertatyydyttymättömiä rasvahappoja. (Erinomainen suomalainen tuote on Camelina-öljy.)

Olet pitkällä, kun sinulla on halua etsiä tietoa, kun liikut mielelläsi jopa päivittäin, kun huolehdit riittävästä yöunesta ja opit hemmottelemaan itseäsi sinulle parhaiten sopivalla ruoalla. Lihaksesi kiinteytyvät, rasva vähenee, vaikka et yritäkään laihduttaa. Ihosi ja silmäsi kirkastuvat. Mielesi virkistyy. Ihminen on kokonaisvaltainen luomus: terve sielu terveessä ruumiissa.

Tässäpä oivallinen pikaruoka, joka hakkaa kaikki hampurilaiset terveellisyydessä ja maussa. Uuniin 200 asteeseen puoleksi tunniksi on lähdössä lohta, pakastekasvissuikaleita, parsakaalia, ripaus kevytjuustoraastetta, tilliä ja Herbamare-suolaa. Paistopussissa ruoka valmistuu meheväksi.

Lähde kanssani kiinnostavalle matkalle. Seuraavat kirjat toimivat oppaina ja auttavat sinut uuteen osaamislajiin - painonhallintaan ja elämänhallintaan.

Aro, 100 kysymystä ravinnosta

Atkins, Tri Atkinsin kumouksellinen dieetti

Berg, Lady Food

Brand-Miller, Foster-Powell, Colagiuri, Uusi glukoosivallankumous

Ehdin, Itsensä parantava ihminen

Heikkilä, Elämän paras aika

Heikkilä, Hyvän olon keittokirja I-II

Kokonaisvaltainen painonhallinta http://www.hypnopaleolaihdutus.com

Lindberg, Syön itseni hoikaksi

Mustajoki, Paahtoleipäkatastrofi

Paulún, Verensokeriblues

Sears, Omega Zone

Sears, Zone elämäntapana

Sears, Zone ikääntymistä vastaan

Sears, Zone - oikeaa ruokaa oikeaan aikaan

Shapiro, Katso mitä syöt

Tolonen, Tohtori Tolosen terveysoppi

Weil, Kahdeksan askelta terveyteen

Weil, Syö oikein, voi hyvin