Ipsitilla

Etusivu

MAUSTEISTA JA RUOASTA APUA TERVEYSONGELMIIN

Maailmankuulu kasvilääketieteeen tohtori James A. Duke suree kirjassaan Parantavien ruokien opas, miten amerikkalaiset turmelevat terveytensä valkoisilla viljatuotteilla ja valkoisilla sokereilla sekä transrasvoja sisältävillä prosessoiduilla ruoilla ja markettien "vähärasvaisilla" sokerisilla tuotteilla. Niiden yksinkertaiset välittömästi verensokeriin vaikuttavat hiilihydraatit ovat suora tie ylipainoon ja sairauksiin. Ollaan terveyden tiellä, kun siirrytään yhdistyneisiin hitaasti vaikuttaviin hiilihydraatteihin: hedelmiin, vihanneksiin ja kokojyväviljaan. Yli 400-sivuisesta kirjasta saa vinkkejä yli 80 vaivan itsehoitoon ja myös terveelliseen jokapäiväiseen ravitsemukseen, olipa kyse kasvi- tai eläinkunnan tuotteista.

Luodaanpa katse maustehyllyyn ja opetellaan käyttämään mausteita, sillä monilla niistä on tutkittuja terveysvaikutteita. Huulikukkaiskasveihin kuuluvat mausteet, esim. oregano, basilika, laventeli, rosmariini, salvia ja sitruunamelissa yllättävät. Niissä on puoli tusinaa yhdistettä, jotka auttavat muistin säilymistä. Inkivääri ja kurkuma sisältävät tulehdusta estäviä yhdisteitä (COX-2-estäjiä) niin nivelrikkoon kuin vaikkapa hammassärkyyn. Puoli teelusikallista kanelia (ei enempää eikä lainkaan pienille lapsille) olisi hyvä ripauttaa päivittäin ruokaan estämään diabetesta ja ehkä myös alentamaan kolesterolia.

Kofeiinia sisältävät kahvi, tee ja suklaa (vähintään 60 % kaakaota) kohtuullisesti käytettyinä ovat erinomaisia tautien torjujia ja mielialan kohentajia. Jotkut asiantuntijat suosittelevat paria kuppia kahvia ja teetä sekä jopa 85:tä grammaa tummaa suklaata päivittäin. Jo 20 grammassa suklaata on kuitenkin yli 100 kaloria.

Välimeren maailmankuulu ruokavalio perustuu pitkälti oliiviöljyyn, mereneläviin ja kasvikunnan tuotteisiin. Rasvoista Duke arvostaakin eniten oliiviöljyä, joka tuo apua mm. kolesterolin ja sydäntautien hoitoon, moninaisiin iho-ongelmiin, kurkkukipuihin ja nivelreumaan.

Duken tehoaineissa on monia kasvikunnan tuotteita. Hän asettaa ensimmäiselle sijalle granaattiomenan, jossa on samoja tehoaineita kuin kofeiinia sisältävissä ruoissa. Ne torjuvat sydäntauteja ja alentavat kolesterolia. Helppokäyttöisempi mehu ajaa saman asian. Lehtiselleri alentaa kolesterolia ja verenpainetta; sitä voi lisätä ruokiin. Etenkin punainen paprika kevyesti oliiviöljyssä kuumennettuna on oikea terveyspommi. Pavuissa on runsaasti valkuaista ja kasviestrogeeneja. Ne saattavat helpottaa vaihdevuosioireita, estää syöpiä ja sydäntautien riskejä sekä edistää luiden ja eturauhasen terveyttä. Duke asettaa saksanpähkinän kaikkien pähkinöiden huipuksi. Hän jopa suosittelee saksanpähkinäöljyä sahramin kanssa vuodenaikojen mukaisiin mielialavaihteluihin. Sitrushedelmät ovat tulvillaan syöpää ehkäiseviä yhdisteitä.

Duke kehottaa käyttämään sipuleita monella tapaa niin ruoissa kuin raakoina. Tutkimusten mukaan niistä on hyötyä kymmeniin sairauksiin, mm. astmaan, diabetekseen, keuhkokuumeeseen, verenpaineeseen, influenssaan, masennukseen ja sivuontelotulehdukseen. Suomalaisessa kansanlääkinnässä flunssan uhatessa piti vetää yöksi jalkaan puuvillasukat ja sitten villasukat, joihin oli lohkottu sipulia. Itsekin join vuosikymmeniä sitten lääkkeeksi kuumaa sipulimaitoa. Saattoipa auttaakin.

Mirjam Numminen 25.1.2013